torsdag den 19. februar 2015

Kroppen i kunsten/ gengivelsesstartegi



Til denne skulptur der skal forstille David lavet af Michelangelo er det svært at se om det er øjet eller tanken der er brugt til at afbilde David. Dette mener jeg fordi at han ligner en meget ægte person i og med at han propertioner virker helt normale. Derfor er han afbillede ligesom i sete virkelighed og virker meget realistisk. Dog har jeg læst lidt om billedet og jeg har fundet ud af, at hans hænder og hoved ikke har de rigtige personer i forhold til det realistiske og virkeligheden. Hænder og hovedet er gjort større før at symbolisere klogskab og styrke. Her er det ikke afbilledet som det er i virkeligheden og derfor mener jeg at det er tanken der er brugt. 

Da det ikke skal være dirkete tydeligt, at hovedet og hænderne er meget store i forhold til resten af kroppen er øjet også brugt, men der er helt klart en tanke bag at hænderne og hovdet er større end almindligt og det der gør skulpturen meget speciel, vil jeg sige at det primært er tanken som er brugt til at skabe figuren af David.


Den Gåenden Mand af Alberto Giacometti har i forhold til David nogle helt andre proportioner, som ikke rigtigt minde om menneskets. Benene og kroppen er alt for lang og tynd mens fødderne er for store og tunge. Da skulpturen virker mere som et værk opstået på grund af en speciel følelse som kunstneren har sat med er det følelsen der er brugt. Dette mener jeg også fordi det minder om en overdrivelse af virkeligeheden, hvor der er lagt meget vægt på udtrykket.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar